Kommande utställningar

The Garden Party – samtida svensk skulptur

Jakob Ojanen, Den inre kretsen, 2016

Joakim Ojanen, Den inre kretsen, 2016, ett av de verk som kommer att premiärvisas i Thielska Galleriets park med start 2 juni.

3  juni–25 september 2016

Öppen vernissage kl 18.00 torsdag 2 juni. För mer information klicka här

Thielska Galleriet öppnar i  juni skulpturutställningen The Garden Party – samtida svensk skulptur i parken med åtta svenska nu levande konstnärer: Ebba Bohlin, Cecilia Edefalk, Charlotte Gyllenhammar, Rami Khoury, Albin Looström Joakim Ojanen, Bella Rune och Elisabeth Westerlund. Flera av verken är nyproducerade och aldrig tidigare visade för publik.

The Garden Party – samtida svensk skulptur utgår från mecenaten och konstsamlaren Ernest Thiels stora gästfrihet och kärlek till konsten. Han fyllde inte bara sitt bländvita palats med konst utan var också mån om att ge parken ett konstnärligt uttryck. I parken finns idag verk av skulptörer som Auguste Rodin, Gustav Vigeland och Johan Tobias Sergel.

Men hur hade det sett ut om Ernest Thiel levt idag?
Vilka konstnärer hade han bjudit in?

De tre gästcuratorerna Anna Kleberg, Amelie Edlund och Maja Kölqvist (trion Kamarade) har funderat över dessa frågor och med sin utställning The Garden Party – samtida svensk skulptur vill de skapa en levande dialog mellan äldre och samtida skulptur i parken.

Utställningen är en fortsättning på Thielska Galleriets satsning på parken som självklart utställningsrum. Hösten 2015 bjöds AKAY och arkitekten Frederic Eklöf in att uppföra ett jakttorn kring Rodins skulptur Skuggan med anledning av utställningen Ernest Thiels känsla för naturen: jakt, konst och affärer.

Artist Talk och specialvisningar av utställningen (fri entré)

Torsdag 18 augusti kl 18.00
Artist Talk. Hör konstnärerna tala om sina verk.
Samtalsledare: Sophie Allgårdh, intendent Thielska Galleriet

Söndag 11 september kl 14.00
Specialvisning av Sophie Allgårdh, intendent på Thielska Galleriet

Finissage. Söndag 25 september kl 14.00
Specialvisning – se ovan

Varmt välkomna!


Mer skulptur samt performance och arkitektur på Djurgården i sommar
Djurgården blir i sommar ett givet utflyktsmål för en nyfiken och konstintresserad publik. Vid sidan av utställningen i Thielska Galleriets park öppnar Liljevalchs konsthall Döden – en utställning om livet på begravningsplatsen i Galärvarvsparken (4 juni–4 september). Kungliga Djurgårdens förvaltning arrangerar tillsammans med Galleri Andersson/Sandström en utställning med fem monumentala skulpturer av den brittiske konstnären Tony Cragg (5 juni–28 oktober).

Carl Kylberg. Med färgen bortom ytan

Kylberg Hemkomsten-4

Carl Kylberg, Hemkomsten, 1938, olja på duk. Göteborgs konstmuseum.

18 juni – 25 september 2016

Carl Kylberg (1878-1952) kombinerade ett outtröttligt experimenterande med färgernas visuella verkan och ett andligt sökande som ger hans verk ett existentiellt djup. Sedan 1930-talet tillhör han portalfigurerna i den svenska 1900-talskonstens historia. Thielska Galleriets utställning tar fasta på Kylbergs hela produktion, från de tidiga målningarna och skämtteckningar från 1910-talet, via de älskade barnböckerna Kalle, Ulla och Sprätten samt Lejonet Leo, och de expressionistiska 20-talsmålningarna till de välkända klassiska målningarna från 1930- och 40-talen.

Genom att ta ett helhetsgrepp och inkludera både karikatyrer och barnbokskonst får vi möjligheten att se Kylbergs måleri ur ett brett perspektiv med utgångspunkt i det stora antalet självporträtt. Konstnärens självrannsakan och andliga sökande har paralleller med Ernest Thiels existentiella åskådning som präglat Thielska Galleriets tillkomst. Färgen kan symbolisera ett sökande som går bortom vår tids fixering vid yta och konsumtion.

 

Maria Adlercreutz

Maria Adlercreutz

8 oktober 2016 – 5 februari 2017

Utställningen är den första retrospektiven över Maria Adlercreutz (1936 – 2014), en av de mest inflytelserika förnyarna av svenskt textilhantverk under efterkrigstiden. Väven I hennes ögon speglas folkets ljus (1971-72) är Adlercreutz mest välkända verk, som med intensivt mänskligt och politiskt engagemang fångat det tidiga 1970-talets tidsanda. Utställningen breddar bilden av konstnärskapet som vid sidan av de starka verken om global solidaritet även innefattar närstudier av naturen och vävda bilder om arbetande kvinnors historia och personliga verk ur konstnärens eget liv.

Det finns en personlig anknytning till Thielska Galleriet då Maria Adlercreutz växte upp i museets intendentbostad. Fadern var konstnären Akke Kumlien, intendent under 1940-talet. Senare i livet hade hon sin bostad och arbetsplats på Blockhusudden, granne till museet. Adlercreutz vävar låter konst och formgivning kombineras med politisk agenda och med ett globalt perspektiv. Hennes verk har stor relevans i vår egen samtid, där handens arbete åter börjar uppvärderas.